زمانی که شاگردان تکلیف خود را تحویل می دهند، مرحله بعدی کار که ارزیابی تکلیف و نمره دهی آن است فرا می رسد. با این کار، شاگردان را از کیفیت تکلیف انجام شده و در نتیجه میزان دستیابی به اهداف اموزشی آگاه می کنید. روش های مختلفی برای ارزشیابی و نمره دهی وجود دارد. برخی از مهمترین و رایج ترین این روش ها به آسانی در lms در دسترس است. ممکن است بخواهید به طور مستقیم نمره ای را به دانش آموز بدهید و یا با تعیین ملاک هایی اجزای مختلف تکلیف را جداگانه ارزشیابی کرده و نمره بدهید. همچنین می توانید نمره دهی های رایج را کنار گذاشته ارزشیابی توصیفی را به کار بگیرید. در تنظیم نمره تکلیف آنلاین در LMS، نحوه نمره دهی خود را انتخاب و تنظیمات مربوط به آن را اعمال کنید.

تنظیم نمره تکلیف آنلاین و انواع نمره:

در صفحه درس خود در LMS وارد تنظیمات تکلیف شوید و بخش نمره را باز کنید. تنظیم نمره تکلیف آنلاین در این قسمت در دسترس شماست. می توانید در تصویر زیر هم این تنظیمات را ببینید.

تنظیم نمره تکلیف آنلاین در LMS
تنظیم نمره تکلیف آنلاین در LMS

نمره دهی تکلیف چه تنظیماتی دارد؟

اولین بخش در قسمت تنظیم نمره تکلیف، نوع و سقف نمره ای است که برای تکلیف معلوم می کنید. اگر تازه با lms آشنا شده اید، پیشنهاد می کنیم دست به سایر تنظیمات نزنید و فقط سقف نمره خود را معلوم کنید. به طور پیش فرض سقف نمره برای هر تکلیف100، در نظر گرفته شده است که می توانید هر عدد طبیعی در این بازه را به عنوان سقف نمره خود انتخاب کنید.

حال آنکه ممکن است بخواهید شاگردان تکلیفی را در اینجا تحویل دهند در حالی که قرار نیست برایش نمره بگذارید و یا مایل نیستید ارزیابی کار شاگردان صرفا به صورت عدد به آنها نمایش داده شود. بلکه می خواهید از عبارت های توصیفی برای ارزشیابی کار شاگردان خود بهره بگیرید. در قسمت نوع می توانید شیوه نمره دهی خود را مشخص کنید.    

منظور از نوع نمره تکلیف آنلاین چیست؟

1) هیچ: با انتخاب این مورد شما هیچ نوع نمره دهی انتخاب نمی کنید. یعنی قصد ندارید نمره ای بابت این تحویل ها به شاگردان خود بدهید. با انتخاب هیچ برخی تنظیمات دیگر نیز بلااستفاده و غیر فعال می شوند. مانند سقف نمره.

2) مقیاس: زمانی که می خواهید از توصیف برای ارزشیابی کار شاگردان استفاده کنید نوع نمره تکلیف را بر روی مقیاس بگذارید. لازم است از بین شیوه های مختلفی ارزشیابی توصیفی که در کشوی بازشونده بخش مقیاس قابل مشاهده هستند، شیوه مورد نظر خود را انتخاب کنید. شما می توانید در دفتر نمره شیوه های دلخواه خود را تعریف کنید تا در این کشوی بازشونده قابل مشاهده و انتخاب باشد.

مقیاس در ارزیابی تکلیف آنلاین
مقیاس در ارزیابی تکلیف آنلاین

3) امتیاز: مرسوم ترین روش برای نمره دهی تکالیف، روش امتیاز است. به این ترتیب که بر اساس کیفیت انجام تکلیف، نمره ای بین 0 تا سقف نمره مورد نظر به شاگرد داده می شود. مثلا ممکن است شما سقف نمره را 5 در نظر بگیرید و به شاگردی که کار را به طور کامل تحویل نداده نمره ی 3 بدهید. سقف نمره تکلیف خود را در این بخش مشخص کنید.

تعیین سقف نمره
تعیین سقف نمره

روش نمره دهی تکلیف خود را مشخص کنید

حال که نوع نمره تکلیف خود را معلوم کردید، لازم است شیوه نمره دهی را هم تعیین کنید. روش های مختلفی برای نمره دهی وجود دارد. شاید آشناترین و مرسوم ترین این شیوه ها، نمره دهی مستقیم ساده باشد. شما با نگاه به تکلیف شاگرد، بر اساس ملاک هایی که در ذهن دارید نمره او را ثبت می کنید. در عین حال می توانید با کمک راهنمای نمره دهی ملاک هایی که در ذهن خود برای نمره دادن دارید را در سیستم ثبت کنید تا هم برای شاگردان مشخص باشد و هم موقع نمره دهی، ملاک ها در مقابل شما یا دستیارتان قرار گیرد تا به سادگی بتوانید کار شاگردان را ارزشیابی کنید. و یا ممکن است بخواهید از شیوه قدرتمند ارزشیابی کیفی یا همان روبریک برای نمره دهی به شاگردان استفاده کنید. در زیر، به شرح مختصری از هر کدام از این شیوه ها پرداخته ایم.

1) نمره دهی مستقیم ساده: همانطور که گفته شد، رایج ترین شیوه نمره دهی به شاگردان، نمره دهی مستقیم ساده است. در این شیوه استاد درس با مشاهده تکلیف شاگرد، بر اساس ملاک هایی که در ذهن خودش دارد، تکلیف شاگرد را ارزشیابی می کند. از آنجا که ملاک ها و معیارهای نمره دهی در این شیوه مشخص نیست، برای جلوگیری از ابهام و کمک به شاگردان که بتوانند تکلیف خود را کامل و بی نقص ارسال کنند، پیشنهاد می شود معیارهای ذهنی خود را به طور شفاف برایشان بیان کنید یا در توضیحات تکلیف آنلاین بنویسید.

تنظیم نمره تکلیف- نمره دهی مستقیم ساده
تنظیم نمره تکلیف- نمره دهی مستقیم ساده

2) راهنمای نمره دهی: در روش های نمره دهی پیشرفته، دیگر ملاک ها و معیارهای نمره دهی صرفا در ذهن استاد درس نمی ماند. فرض کنید می خواهید به تکلیفی نمره بدهید که لازم است سه جزء مختلف را به درستی انجام داده باشد تا بتواند نمره تکلیف را کامل دریافت کند. (تصویر زیر را ببینید.) در راهنمای نمره دهی می توانید این سه جزء را به تفکیک مشخص کنید و بخشی از نمره که به هر کدام اختصاص می یابد را نیز درج کنید. به این ترتیب، برای هر تکلیف سه نمره درج می کنید که هر کدام مربوط به یک جزء تکلیف است و در نهایت جمع این نمرات، نمره تکلیف شاگرد را مشخص می کند. در این شیوه، هم ملاک های ذهنی شما برای شاگرد مشخص است و به خوبی متوجه می شود اگر نمره کم آورده، به چه علت است، هم کار شما یا دستیاری که قرار است در تصحیح تکلیف کمکتان کند ساده می شود. چون ملاک ها به تفکیک در جدول نمره دهی آورده شده و به این ترتیب، دقت و کیفیت  ارزشیابی بالاتر می رود.

تنظیم نمره تکلیف- راهنمای نمره دهی
تنظیم نمره تکلیف- راهنمای نمره دهی

3) روبریک: روبریک یک ساختار منظم ارزشیابی کیفی است که می توان در آن مشخص کرد چه چیزی، با چه معیاری و چگونه ارزشیابی شود. روبریک اغلب در قالب جدول (چک لیست) ارائه می شود. هر ردیف از این جدول معیاری است که قرار است جداگانه ارزشیابی شود. مثلا در تصویر زیر 4 معیار برای تکلیف برنامه نویسی شاگردان در نظر گرفته شده است. حالا اینکه هر معیار چطور باشد هم می تواند سطح بندی شود. به عنوان مثال، در تصویر زیر، خروجی صحیح 4 دسته شده است و شاگردان بسته به اینکه خروجی کارشان در کدام سطح قرار دارد، نمره آن را دریافت خواهند کرد. این کار هم نمره دهی به شاگردان را دقیق و ساده و سریع می کند و هم به شاگردان کمک می کند پیش از ارسال، متوجه انتظارات دقیق استاد درس شوند و اگر بعد از ارسال هم نمره ای از دست بدهند برایشان مشخص است که دقیقا اشکال کارشان کجا بوده است. اینجاست که تکلیف و ارزشیابی پیشرفته آن، در خدمت یادگیری شاگردان قرار می گیرد.

روبریک، نمره دهی پیشرفته
روبریک، نمره دهی پیشرفته

تنظیم نمره تکلیف چه بخش های دیگری دارد؟

  • دسته نمره: عموما معلمان و اساتید، برای ارزشیابی اصولی تر و منظم تر، فعالیت های نمره دار خود را در دفتر نمره دسته بندی می کنند. مثلا دسته تکالیف یا دسته آزمون ها، یا دسته فعالیت های اضافه و یا … این طوری می توانند مجموع نمرات هر شاگرد در هر دسته را جداگانه داشته باشند. شاید بخواهند در محاسبه نمره مستمر یا پایانی، یک دسته را تاثیر ندهند یا با اعمال ضریبی، اثر نمره یک دسته را در تعیین نمره نهایی شاگردان، کمتر یا بیشتر کنند. در دفتر نمره lms هم این کار شدنی است. اگر می خواهید از این امکان استفاده کنید، لازم است دسته های مورد نظر خود را از پیش، در دفتر نمره بسازید و در زمان تنظیم نمره تکلیف دسته ای که می خواهید این تکلیف در آن قرار گیرد را انتخاب کنید.
  • نمره قبولی:  در این قسمت می توانید حداقل نمره ای که برای قبولی در این تکلیف لازم است را وارد کنید. از این حداقل نمره هنگام محاسبه تکمیل درس و فعالیت و همچنین در دفتر نمره استفاده می شود. مثلا ممکن است بخواهید به شاگردی که نمره قبولی این تکلیف را کسب نکرده است اجازه انجام فعالیت بعدی را ندهید.

در دفتر نمره، نمره های قبولی با رنگ سبز و نمره های مردودی با رنگ قرمز نمایش داده می شود.

  • نمره دهی ناشناس: با انتخاب بله در این قسمت، هویت شاگردان برای شما مخفی می شود و همه تکالیف بدون نام ارسال کننده اش در اختیار شما قرار می گیرد. این مورد نه تنها پس از اولین نمره دهی قابل تغییر نیست بلکه پس از اولین تحویل تکلیف توسط شاگردان نیز قابل تغییر نخواهد بود.
  • پنهان کردن هویت تصحیح کننده از شاگردان: ممکن است تکالیف درس شما را خودتان یا دستیارانی تصحیح کنید. شاید نخواهید فرد تصحیح کننده برای شاگردان مشخص باشد. می توانید گزینه نمره دهی ناشناس را فعال کنید.
  • استفاده از روش کار تصحیح: این مورد را اگر از خیر به بله تغییر داده و فعال کنید، نمراتی که برای تکالیف شاگردان نوشته شده است پیش از آن که برای شاگردان منتشر شود از یک سری مراحل باید عبور کند. این مورد اگر فعال باشد اجازه می دهد که نمره دهی به تکلیف در چند مرحله صورت بگیرد. در نهایت نمرات به صورت همزمان برای تمامی شاگردان منتشر می شود. 

آیا می توان تنظیم نمره تکلیف را هر زمان تغییر داد؟

توجه کنید که تنظیمات نمره در تکلیف LMS، پس از نمره دهی به حتی یک شاگرد، دیگر قابل تغییر نیست. خوب است هنگام تنظیم نمره تکلیف دقت کنید. در صورتی که تنظیمی اشتباه باشد یا به هر دلیلی مایل باشید آن را تغییر دهید، لازم است:

  • یا تحویل شاگردان را پاک کنید.
  • یا تکلیف را به طور کامل تکثیر کنید و در تکلیف کپی شده، تنظیمات را اصلاح کنید.

در هر صورت مجبور می شوید از شاگردان بخواهید تکلیف خود را دوباره ارسال کنند. نوشته  ویرایش تکلیف و تکثیر و حذف آن از صفحه درس را بخوانید.

آنچه در این نوشته خوانده اید

در این نوشته، با نحوه تنظیم نمره تکلیف در پیکربندی آن آشنا شدید. همچنین انواع شیوه های نمره دهی که در ماژول تکلیف وجود دارد را مشاهده کردید. وقت آن شده با

نمره دهی تکلیف شاگرد به همراه ثبت بازخورد متنی یا صوتی و  مشاهده یک جای تکالیف شاگردان و عملیات روی آنها و نمره دادن به تکاليف با استفاده از pdf annotator آشنا شوید. در این نوشته های تخصصی می توانید قدم به قدم با نحوه نمره دهی به تکالیف شاگردان آشنا بشوید.

سوالات و دیدگاه های خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید