بسیاری از دانشگاه ها و مدارس LMS اختصاصی راه اندازی کرده اند و از مدرسان خود انتظار دارند از این سامانه استفاده کنند و دوره درسی خود را در آن برگزار نمایند. این در حالیست که اغلب مدرسان با این سامانه کاملا ناآشنا هستند. اگر شما استاد دانشگاه یا دبیر مدرسه ای هستید که قرارست با LMS کار کنید این دوره درسی برای شماست. یک دوره درسی منحصر بفرد با بیش از 11 درس کاربردی که تمامی مهارت های مورد نیاز را با شما آموزش می دهد. اگر علاقمند هستید درباره LMS و دوره درسی تدریس در LMS بیشتر بدانید و با سرفصلهای آن بیشتر آشنا شوید توضیحات زیر را ببینید.

LMS چیست؟

این روزها کلمه LMS زیاد شنیده می شود. اما منظور از این کلمه چیست؟ LMS سرنام عبارت Learning Mangement System به معنای سامانه مدیریت یادگیری است. منظور از سامانه مدیریت یادگیری سامانه ای است که می تواند برای مدیریت برنامه های آموزشی و یادگیری موسسات آموزشی مفید باشد. این سامانه ها با هم متفاوت هستند اما وجه اشتراک های مهمی هم دارند. درواقع وبسایت یا نرم افزار یا اپلیکیشنی می تواند خودش را LMS بداند که امکانات مورد نیاز برای مدیریت محتواها، مدرسان، شاگردان و فعالیتهای آموزشی برنامه های آموزشی را دارا باشد و  بتواند برنامه های آموزشی را بصورت منسجم و کارآمد اجرا کند.

امكانات LMS

امکانات LMS

بنابراین LMS با وبسایت آموزشی بسیار متفاوت است و هر سامانه به نسبتی که می تواند این امکانات را فراهم کند می تواند خودش را به LMS نزدیک بداند. موارد زیر همگی LMS هستند:

  • LMS های اختصاصی خیلی بزرگ مانند Coursera و Udacity که برای دوره های باز با تعداد بسیار زیاد شرکت کننده (موک) در سراسر دنیا استفاده می شوند.
  • LMS های پولی نظیر Blackbord و TalentLMS که هر موسسه می تواند با پرداخت هزینه از آنها استفاده کند.
  • LMS های اشتراکی رایگان مانند Edmodo که هر موسسه می تواند بدون پرداخت هزینه زیر چتر آن برای خودش فضا بسازد.
  • LMS های اختصاصی رایگان مانند Moodle یا Sakai که متن باز هستند و هر موسسه می تواند آخرین نسخه را نصب نموده و مورد استفاده قرار دهد.

توجه کنید که با وجود آنکه در دنیا استفاده از شبکه های اجتماعی نظیر فیسبوک برای امور آموزشی تا حد زیادی مرسوم است اما این سامانه یک LMS نیست. (لینک خارجی به هرکدام) بصورت کلی اغلب موسسات در کنار کلاسهای زنده خود در محیط ادوبی کانکت یا اسکایروم یا بیگ بلو باتن از LMS ها برای مدیریت برنامه های آموزشی خود استفاده می کنند و می توان گفت LMS مکمل کلاسهای آنلاین است و البته حتی بدون کلاس آنلاین هم می توان دوره های درسی را بصورت کامل در آن برگزار نمود.

Moodle، رایج ترین LMS ایران

مودل (Moodle)  یکی از معروف ترین و رایج ترین LMS های متن باز دنیاست که تقریبا در اغلب دانشگاه ها و مدارس ایران از آن استفاده می شود. درواقع با وجود آنکه مودل یک LMS است و همانطور که ذکر شد در دنیا LMS های متعددی وجود دارند و بکار گرفته می شوند ولی در کشور ما استفاده از این سامانه غالب است و می توان گفت بسیاری از موسسات و اساتید عبارت LMS را معادل مودل می دانند. ما نیز در سامان آکادمی برای ساده تر شدن  این دو را معادل یکدیگر میگیریم و همه جا منظورمان از LMS همان مودل است.

مودل یک LMS پرطرفدار است.

مودل یک LMS پرطرفدار است.

چرا LMS مودل را انتخاب کنیم؟

شاید مایل باشید بدانید چرا این سامانه این قدر پرطرفدار است؟ این سامانه امکانات خیلی خوبی در اختیار موسسات و مدرسان قرار می دهد:

  1. مدرسان می توانند منابع درسی مانند ویدئوی تدریس یا فایلهای خود را به اشتراک بگذارند.
  2. می توان برای شاگردان انواع فعالیتهای یادگیری شامل تکلیف و آزمون را طراحی و اجرا کرد.
  3. می توان عملکرد شاگردان را ارزیابی کرد و به آنها نمره و بازخورد داد.
  4. تالارهای گفتگو و کارگاه های مودل مکان خوبی برای انجام پروژه های گروهی و مشارکتی شاگردان است.
  5. برگزاری انتخابات آنلاین، رای گیری، دریافت بارخوردها از شاگردان و حتی اولیای آنها به راحتی در این سامانه قابل اجراست.
  6. شاگردان می توانند پیشرفت خود را در انجام فعالیتهای درسی مشاهده کنند و در دفتر نمره با جزئیات ببینند.
  7. مدیران سامانه می توانند تمامی دوره های درسی را نظارت و رصد کنند و گزارشهای کاملی از وضعیت شاگردان و مدرسان داشته باشند.
  8. مدیران می توانند با مکانیزمهای پیشرفته به سادگی دوره های درسی، نقشها و ثبت نامها را مدیریت کنند.
  9. تمامی کاربران می توانند به راحتی با زبان فارسی و تقویم شمسی از سامانه استفاده کنند.
  10. مدیران فنی سامانه می توانند بنا به نیاز خود کدهای برنامه را تغییر بدهند چون مودل متن باز (open sourse) است.
  11. تمامی کاربران می توانند بدون نیاز به نصب برنامه با لپ تاپ و گوشی و تبلت و با هر مرورگری به آن وصل شوند و از آن استفاده کنند.
  12. برای دوره های درسی کم جمعیت یا پرجمعیت به راحتی قابل استفاده است.
  13. امنیت اطلاعات آن تا حد بسیار خوبی حفظ می شود.
  14. فضاهای درسی بصورت کاملا مستقل در آن اجرا می شود.
  15. افراد در مودل نقش های مختلفی مانند مدیر، استاد، دستیار استاد و شاگرد را می توانند بپذیرند. نقش ها در مودل قابل مدیریت  هستند.
  16. مودل دارای تقویم است که می توان به وسیله آن برنامه های درسی و رویدادها را در طول دوره آموزشی مدیریت کرد.
  17. برای مودل پلاگین های بسیار متنوعی برای منابع و فعالیت و سایر ملزومات آموزشی مانند بازی های آموزشی ارائه شده است.

علاوه بر امکانات فوق می توان گفت مودل همیشه در حال پیشرفت و توسعه است. درواقع این سامانه متن باز است و بصورت پیوسته توسط برنامه نویسانی از سراسر دنیا توسعه داده می شود و امکانات جدیدی به آن اضافه می شود. تقریبا در تمامی کشورهای دنیا کاربران بسیار زیادی از این ال ام اس اتفاده می کنند.

آمار استفاده از مودل

آمار استفاده از مودل

منظور از تدریس در LMS چه امکاناتی است؟

همانطور که گفته شد منظورمان از LMS همان LMS مودل است که در بخش قبلی معرفی شد. اگر مدرس دانشگاه یا مدرسه باشید شاید برایتان مهم باشد بدانید در این ال ام اس چه امکاناتی در اختیار شما قرار می گیرد و کدام فرآیندها را برای شما تسهیل می کند. زمانیکه در دانشگاه یا مدرسه شما برایتان یک فضای درسی در LMS ایجاد می شود و شما به عنوان استاد درس تعیین می شوید امکانات کاربردی خوبی برای طراحی و اجرای برنامه های آموزشی در اختیارتان قرار می گیرد شامل:

  • می توانید به راحتی منابع آموزشی (ویدئو، ارائه، فایل، توضیح و …) را در اختیار شاگردان خود بگذارید و ببینید آیا آنها این منابع را دیده اند.
  • علاوه بر این می توانید برای شاگردان خود تکلیف، آزمون، کارگاه، رای گیری، بازخورد و … تعریف کنید و به شاگردان خود نمره بدهید و گزارش دقیق فعالیت هایشان را داشته باشید.
  • تعامل تان با شاگردان تان بسیار راحت است. تالارهای گفتگو با امکانات خاص آموزشی در اختیار شماست تا شاگردان هم بتوانند با شما و با همتایان شان تعامل کنند و حتی بصورت گروهی روی پروژه ها کار کنند.
  • علاوه بر این ال ام اس امکانات خوبی به شما می دهد تا گزارشات مفصلی به مدیران خود ارائه کنید.

نمونه هایی از منابع در LMS

نمونه هایی از منابع در LMS

 نمونه فعالیت ها در LMS

نمونه فعالیت ها در LMS

و مزیت مهم LMS برای شما استاد یا دبیر گرامی در اینست شما می توانید یک بار یک درس را ایجاد کنید و چندین و چند بار از آن استفاده کنید. فقط کافیست پس از هربار اطلاعات شاگردان و ثبت نام آن ها را از درس پاک کنید و درستان را برای دوره جدید آماده کنید. یعنی اگر الآن برای درس خود در LMS فضای اختصاصی درست کنید و آنرا بسازید در ترمها و سالهای بعدی می توانید به راحتی دوباره از آن استفاده کنید. یعنی بر خلاف آموزش حضوری شما یکبار محتوا و فضای درسی خود را می سازید و بارها استفاده می کنید!

نکته جالب آنست که با وجود آنکه در LMS هر دوره درسی فضای کاملا مستقلی دارد ولی استاد دوره امکانات خیلی خوبی برای انتقال محتوا بین درسهای خود دارد. یعنی شما می توانید یک محتوا یا فعالیت را که در یک درس طراحی کردید به راحتی به درس دیگرتان کپی کنید و آنجا هم از آن استفاده کنید.

تدریس در LMS یا تدریس در واتساپ؟

ممکن است یک دانشگاه یا موسسه آموزشی از واتساپ برای مدیریت برنامه های آموزشی و تعامل با شاگردان استفاده کند ولی واقعیت آنست که واتساپ یک پیام رسان است و در امکانات آن برای برای مدیریت فرآیندهای آموزشی بسیار ناچیز است و هرچند می تواند به عنوان یک راه حل کوتاه مدت مشکل گشا باشد ولی شاید با توجه به تجربه گسترده ما در کار با طیف وسیعی از اساتید دانشگاه و دبیران محترم بتوان گفت که استفاده از پیام رسانها به نحوی شاگردان را وارد فضای خصوصی مدرسان می کند و مزاحمتهای گاه و بیگاه آنها را در تمامی ساعات شبانه روز به همراه دارد. علاوه بر این پیام رسانها فاقد امکانات آموزشی مهمی هستند که هر استاد یا دبیری به آنها نیاز دارد. امکاناتی نظیر آزمون آنلاین. تحویل منظم فعالیت ها، نظارت مستمر بر فعالیت های شاگردان، نمره دهی متمرکز، گزارشات عملکرد و … درواقع امکانات یک LMS بسیار فراتر از ارتباطات و اطلاع رسانی است و امید است زمینه و زیرساخت های لازم برای بهره مندی هرچه سریع تر تمامی مدارس و دانشگاه ها، دانش آموزان و دانشجویان، دبیران و اساتید از سامانه مدیریت یادگیری و آموزش آنلاین به نحو صحیح در سراسر ایران عزیزمان مهیا شود.

 چرا تدریس در LMS را یاد بگیریم؟

اگر قرار باشد با یک اتومبیل جدید رانندگی کنید شاید دوست داشته باشید کسی به شما بگوید که دکمه های مختلف داشبورد چه کاربردی دارند و شیوه استفاده اصولی از آنها چگونه است. تدریس در LMS هم نیاز به راهنما دارد تا شما در کار با امکانات مفصل این سامانه توانمند مسلط شوید. برنامه آموزشی تدریس در LMS شامل 13 درس مفصل است که هر کدام برخی از امکانات LMS را آموزش می دهد. این آموزشها بر اساس تجربه بیش از ده سال کار آموزشی آماده شده اند و اساتید و دبیرانی که قبلا در این دوره شرکت کرده اند از آنها کمال استفاده را برده اند. شما نیز اگر این برنامه آموزشی را به پایان برسانید تاثیر آنرا در سرعت و کیفیت عملکرد خود احساس خواهید کرد و خود را در دنیایی از امکانات حس خواهید کرد که شاید قبلا صرفا یکی دو تا از آنها را می شناختید و بکار می بردید. در وبسایت سامان آکادمی، تمام آموزش ها را به صورت تصویری و  مرحله به مرحله ارائه شده است.

سرفصلهای برنامه آموزشی تدریس در LMS

برنامه آموزشی تدریس در  LMSشامل 11 دوره درسی است که آنچه شما برای تدریس حرفه ای نیاز دارید آموزش می دهد. این دوره های درسی در ادامه آمده اند. البته شما به هر ترتیبی که مایل باشید می توانید درسها را بگذرانید اما توصیه سامان آکادمی آنست که درسها را به ترتیب طی کنید تا پیش نیازی محتواها هم رعایت شوند. این درسها عبارتند از:

هر دوره درسی خود شامل درسهای متعددی است که به تدریج مطالب را کامل می کنند. سعی شده است که آموزشها کاملا کاربردی و با تاکید بر مثالهای واقعی انجام شود تا دنبال کردن و اجرای آنها را برای شما ساده تر کند. روی هر کدام کلیک کنید می توانید محتواهای کامل را مشاهده کنید.