خوبی آزمون آنلاین در LMS این است که می‌توانید هر تعداد بار که بخواهید به شاگردان امکان دسترسی و شرکت در آزمون را بدهید. بنابراین لازم است روش نمره دادن به او را مشخص کنید. خیلی اوقات طراحی آزمون صرفا برای سنجش شاگردان نیست و بار آموزشی نیز دارد. در چنین مواقعی می توان بسته به هدف شما از برگزاری آزمون، سناریوهای مختلفی را برای روش نمره دادن در نظر گرفت. مثلا آزمونی داریم که می خواهیم شاگرد سه بار بتواند شرکت کند.. حالا داستان این است که وقتی دفعه های شرکت در آزمون سه بار است، سیستم کدام نمره او را در نظر بگیرد؟ بیشترین؟ کمترین؟ میانگین؟… به نظر شما کدام منصفانه تر است؟

آزمون تکرار شونده با تنظیم تعداد دفعه های مجاز شرکت در آزمون:

در تنظیم نمره آزمون LMS می توانید تعداد دفعه های شرکت در آزمون آنلاین شاگردان را تعیین کنید. شما می توانید با تعیین اینکه شاگردان چندین بار بتوانند در یک آزمون شرکت کنند، به فعالیت آزمون جنبه آموزشی را اضافه کنید و آن را از حالت صرفا سنجشی خارج کنید. البته می توانید در تنظیم رفتار سوال و ویرایش محتوای آزمون، حالت به هم ریختن ترتیب سوال ها را انتخاب کنید یا در سوالات چند موردی (مانند چندگزینه ای یا جورکردنی) پاسخ ها را به هم بریزید تا شرکت مجدد در آزمون آن چنان هم ساده نباشد.

در این قسمت می توانید تعداد دفعه های شرکت در آزمون یک شاگرد را تعیین کنید. تعداد دفعه های شرکت در آزمون آنلاین می تواند 1 تا 10 و یا نامحدود باشد. اگر تعداد دفعه های مجاز شرکت در آزمون را روی موردی غیر از 1 بگذارید، مورد دیگری با عنوان روش نمره دادن اضافه می شود که در آن روش محاسبه نمره نهایی از میان دفعات شرکت در آزمون LMS تعیین می شود.

تلاش شاگرد: LMS هر کدام از دفعه های شرکت در آزمون یک شاگرد، تلاش شاگرد در آزمون نام گذاری می کند. با این عبارت در جدول نمایش نتایج آزمون، هم چنین تنظیم روش نمره دادن، سر و کار خواهید داشت. به علاوه در تعیین تنظیماتی مانند روش نمره دادن نیز، این عبارت به کار برده می شود. اگر شاگردی سه دفعه در آزمون شرکت می کند، مجموعا سه تلاش در آزمون داشته است. این تلاش ها به همراه نتایج آن ها برای خود شاگرد نمایش داده خواهد شد، شما نیز می توانید در جدول نتایج تعیین کنید همه تلاش ها را ببینید یا یکی از آن ها (بسته به روش نمره دادن، اولین تلاش یا بیشترین نمره یا …)

نمره آزمون تکرار شونده چطور محاسبه شود؟

اگر تعداد دفعه های شرکت در آزمون غیر از یک بار باشد، روش نمره دادن نمایش داده می شود. روش نمره دادن مشخص می کند از میان دفعاتی که شاگرد در آزمون شرکت می کند، نمره آزمون آنلاین او چگونه محاسبه می شود. نمره آزمون همان نمره ای است که در دفتر نمره ثبت می شود. تنظیمات این بند عبارتند از:

  • بیشترین نمره: اگر گزینه بیشترین نمره را انتخاب کنید، بیشترین نمره کسب شده در بین تمامی تلاش های شاگرد، به عنوان نمره نهایی او در دفتر نمره ثبت می شود. سهل گیرانه ( بیشتر شاید یک فضای بازی طور است که شاگرد هر تعداد بار که بخواهد می تواند شرکت کند و در نهایت بهترین نمره اش برایش ثبت می شود..
  • نمره میانگین: با انتخاب نمره میانگین، مودل، میانگین نمرات کسب شده در کل تلاش های شاگرد را به عنوان نمره نهایی در نظر گرفته و در دفتر نمره ثبت می کند. شاید منصفانه ترین نمره باشد و اثر نمره هر بار شرکت او در نمره نهایی اش دیده می شود…)
  • اولین تلاش: با انتخاب اولین تلاش، LMS، نمره اولین تلاش شاگرد را به عنوان نمره نهایی لحاظ می کند و نمره سایر تلاش های او در آزمون، نادیده گرفته می شود. (اجازه دادیم در آزمون چند باری شرکت کند و از آزمون یادگیری داشته باشد.. اما از نظر نمره با آزمون یک بار شرکت فرقی ندارد…)
  • آخرین تلاش: اگر آخرین تلاش را انتخاب کنید، نمره آخرین دفعه ای که شاگرد در آزمون شرکت کرده است به عنوان نمره نهایی او منظور می شود و نمره سایر تلاش های او  نادیده گرفته می شود. ( به شاگرد اجازه می دهیم که چند بار شرکت کند.. اما شاگرد هم باید حواس جمع باشد و نسبت به بار قبل با دقت بیشتری در آزمون شرکت کند و سعی کند سوالات قبلی را با دقت یاد بگیرد…)
تعیین تعداد دفعه های شرکت در آزمون آنلاین و روش نمره دهی
تعیین تعداد دفعه های شرکت در آزمون آنلاین و روش نمره دهی

حالا شما به عنوان استاد درس، کدام را برای نمره دهی آزمون خود می پسندید؟…

آنچه در این نوشته خوانده اید: 

در این نوشته مشاهده کردید که چطور می توانید تعداد دفعه های شرکت یک شاگرد در آزمون را تعیین کنید. همچنین روش نمره دهی در شرایطی که شاگرد بیش از یک بار در آزمون شرکت کرده است را در این بخش تنظیم می کنید.

💡لازم است توجه کنید که تعداد دفعه های مجاز شرکت در آزمون به صورت پیش فرض نامحدود تعیین شده است. لذا لازم است حتما آن را تغییر داده و بر روی تعداد مورد نظر خود (یک بار یا بیشتر) تنظیم کنید.

هنوز قدم های دیگری مانده تا پیکربندی بدون نقصی برای آزمون حرفه ای خود طراحی کنید. این قدم ها شامل تنظیم چیدمان سوال ها در آزمون LMS، تنظیم رفتار سوال در آزمون LMS، تنظیم گزینه های مرور در آزمون LMS و … می باشد. می توانید هر کدام از این موارد را در نوشته های تخصصی آن بخوانید.

اگر سوال یا ابهامی دارید می توانید پاسخ آن را در سوالات متداول آزمون می یابید. در بخش نظرات (کامنت ها) منتظر خواندن دیدگاه های شما در خصوص آزمون و بخش نمره آن هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید