همان طور که در نوشته چگونه یک آزمون به درسم اضافه کنم؟ گفته شد طراحی آزمون آنلاین در LMS، در دو مرحله انجام می شود. ابتدا با اضافه کردن آزمون به درس و انجام تنظیمات پیکربندی آن، یک پوسته برای آزمون ایجاد می شود. از نامش پیداست! پوسته ویژگی های کلی آزمون آنلاین مانند زمان بندی، نمره، چیدمان سوال ها و … را مشخص می کند. اما خالی از محتواست. برای اضافه کردن سوال به آزمون آنلاین به شیوه ای دیگر باید عمل کرد که در این نوشته به آن پرداخته شده است.

از چند طریق امکان اضافه کردن سؤال به آزمون آنلاین را دارید:

  • می توانید خودتان سؤال های آزمون را یکی یکی طراحی و به آزمون اضافه کنید.
  • می توانید سوالات را از  بانک سوالات (سوالاتی که از قبل خودتان طراحی کرده یا به صورت فایل (مثلا از دوره درسی دیگری) وارد کرده اید.) به صورت دستی یا تصادفی انتخاب کنید.

دسترسی به صفحه ویرایش محتوای آزمون

بعد از پایان طراحی پوسته، وارد آزمونی که طراحی کرده اید بشوید. صفحه زیر را مشاهده می کنید.

توضیحات این صفحه شامل نام و توصیف آزمون به همراه زمان باز و بسته شدن آزمون و مدت زمان و نحوه محاسبه نمره در آن است. (این توضیحات دقیقا به همین صورت با کلیک شاگرد بر روی آزمون به او نیز نمایش داده خواهد شد. با این تفاوت که در زمان آزمون، شاگرد دکمه شروع آزمون را در پایین این صفحه مشاهده خواهد کرد.)

اگر بخواهید در آزمون آنلاین خود شرکت کنید و آزمون را از دید شاگرد ببینید، می توانید دکمه شرکت در آزمون را که در این صفحه مشاهده می کنید را کلیک کنید.

ویرایش محتوای آزمون
ویرایش محتوای آزمون

👈 در اولین بار پس از تنظیم پیکربندی آزمون و در صورتی که هنوز سوالی به آزمون اضافه نکرده اید، در این صفحه پیام هنوز سوالی اضافه نشده است را به همراه دکمه ویرایش محتوای آزمون مشاهده خواهید کرد. با کلیک دکمه ویرایش محتوای آزمون، وارد برگه ویرایش آزمون و اضافه کردن سوالات به آن می شوید.

👈 در صورتی که پیش از این سوال یا سوالاتی را به آزمون خود اضافه کرده اید، دیگر دکمه ویرایش محتوای آزمون را مشاهده نخواهید کرد.

ویرایش محتوای آزمون
ویرایش محتوای آزمون

برای ویرایش محتوای آزمون خود از چرخ دنده روبروی نام آزمون، بر روی ویرایش محتوای آزمون کلیک کنید تا بتوانید به آزمون خود سوالات جدیدی را اضافه کنید.

ویرایش محتوای آزمون- چرخ دنده داخل درس
ویرایش محتوای آزمون- چرخ دنده داخل درس

اضافه کردن سوال به آزمون

پس از ورود به صفحه ویرایش محتوای آزمون آنلاین، صفحه ای مانند تصویر زیر برای شما نمایش داده می شود.

در این صفحه شما امکان اضافه کردن سوال به آزمون خود، تعیین سقف نمره و ویرایش چیدمان سوالات را دارید. در این نوشته به چگونگی اضافه کردن سوالات به آزمون می پردازیم و توضیح سایر امکانات ویرایش آزمون و ویرایش چیدمان سوالات را به نوشته سایر امکانات در ویرایش محتوای آزمون موکول می کنیم.

اضافه کردن یک سوال به آزمون
اضافه کردن یک سوال به آزمون

برای اضافه کردن سوال به آزمون خود، یک گزینه  اضافه کردن در پایین صفحه وجود دارد.  با کلیک بر آن امکان اضافه کردن سؤال های آزمون را به سه روش دارید:

یک سؤال جدید:

 با کلیک بر روی یک سوال جدید، پنجره ای شامل انواع سوالات برای شما باز می شود. می توانید نوع سؤال موردنظر خود را انتخاب، آن را طراحی و ذخیره کنید تا به آزمون آنلاین اضافه شود.

اضافه کردن یک سوال جدید- انواع سوالات در آزمون LMS
اضافه کردن یک سوال جدید- انواع سوالات در آزمون LMS

 انواع سوالات آزمون LMS شامل سوالات  چندگزینه ای،  صحیح/غلط،  جورکردنی،  تشریحی،  کشیدنی رهاکردنی و … است که توضیحات هر کدام در نوشته مربوطه به تفصیل ذکر شده است.

از بانک سؤال:

با استفاده از این گزینه می توانید یک یا چند سوال را از  بانک سوالات در آزمون خود درج کنید. پیشنهاد می شود استفاده از بانک سوال را به بعد از آموزش کامل طراحی سوال موکول کنید. در نوشته اضافه کردن سوال از بانک سوالات به آزمون می توانید نحوه وارد کردن سوالات از بانک سوالات را ملاحظه نمایید.

یک سوال تصادفی:

با انتخاب این گزینه می توانید یک یا چند سوال تصادفی به آزمونتان اضافه کنید. انتخاب سوالات به صورت تصادفی به این معناست که سوالاتی در آزمون آنلاین، به صورت کاملا تصادفی از میان چندین سوال (از بانک سوالات) توسط سیستم انتخاب می شوند. استفاده از سوال تصادفی بسیار کاربردی است که آموزش آن در اضافه کردن سوال تصادفی به آزمون  ارائه شده است.

آنچه در این نوشته خوانده اید:

در این نوشته نحوه ویرایش محتوای آزمون آنلاین و اضافه کردن سؤالات را مشاهده کردید. اکنون زمان آن است که با طراحی انواع سوالات در آزمون LMS آشنا شوید. برخی از این انواع سؤالات در LMS عبارتند از:

  • سوال چندگزینه ای
  • سوال صحیح/غلط
  • سوال جورکردنی
  • سوال تشریحی
  • سوال کشیدنی- رهاکردنی.

پس از درج سوالات، ممکن است بخواهید آن ها را ویرایش یا حذف کنید. یا محل قرارگیری سوال در آزمون و صفحه بندی آزمون را تغییر دهید. یا سقف نمره و به هم ریخته بودن ترتیب سوالات را تعیین کنید. به این منظور نوشته سایر امکانات در ویرایش محتوای آزمون را از دست ندهید.

زمانی که تعدادی سوال متنوع برای آزمون های خود طراحی کردید و بانک آزمون درس خود را پر و پیمان نمودید، وقت آن است که طراحی حرفه ای تر آزمون را تجربه کنید. در وقت صرفه جویی کنید و از مزایای بانک سوال و طراحی با سوالات تصادفی بهره مند شوید. نوشته های استفاده از بانک سوالات و طبقه بندی سوالات و اضافه کردن سوال تصادفی به آزمون در این زمینه به شما کمک خواهند کرد.

همچنین می توانید در سوالات متداول پاسخ ابهامات و سوالات خود را پیدا کنید. همچنین با طرح دیدگاه ها و تجربیات خود در بخش نظرات، همراه ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید