یکی از امکانات پر فایده در تنظیمات پیکربندی تالارهای گفتگو، امکان ارزیابی مشارکت افراد در تالار گفتگو است. به این معنی که، با انجام تنظیمات آن شما می توانید به تک تک فعالیت های شاگردان در تالار نمره بدهید. به این صورت که در کنار هر فعالیت شاگرد، یک کشوی باز شونده برای ارزشیابی قرار می گیرد. می توانید تک تک فعالیت های او در تالار را جداگانه ارزشیابی و نمره دهی کنید. در نهایت هم نمره ای که در دفتر نمره ثبت می شود، می تواند مجموع این نمرات، میانگین آنها، کمترین یا بیشترین آنها باشد. این نمره در یک ستون با نام تالار، در دفتر نمره نشسته و برای شاگردان نیز قابل مشاهده است.

امکان ارزیابی تالار گفتگو به صورت یک جا هم در LMS مهیا است. به این منظور می توانید از نوشته نمره دهی کل تالار گفتگو در LMS کمک بگیرید.

در هر دو شیوه، ارزیابی می تواند به شیوه های مختلفی انجام شود. نمره دار یا با توصیفات کیفی. شیوه نمره دهی هم می تواند نمره دهی مستقیم، ساده و یا با استفاده از یک روبریک، که سنجش کیفی را با نمره معادل سازی می کند، باشد. در این نوشته، به جزییات موارد ذکر شده پرداخته خواهد شد.

فعال سازی ارزیابی تالار گفتگو- ارزیابی ها

در بخش ارزیابی ها در پیکربندی تالار گفتگو، می توانید با تنظیمات زیر، ارزیابی تالار گفتگو را فعال کنید.

ارزیابی ها- ارزیابی تالار گفتگو
ارزیابی ها- ارزیابی تالار گفتگو

با انتخاب یکی از انواع جمع بندی، تعیین می کنید که نمره ی نهایی شاگرد در این تالار چطور ساخته شود. بعد از انتخاب یکی از این انواع جمع بندی، تنظیمات دیگری در ادامه فعال می شود.

ارزیابی ها- ارزیابی تالار گفتگو

مقیاس: همانطور که در نمره دهی کل تالار گفتگو در LMS مشاهده کردید، لازم است نوع نمره که یکی از حالت های هیچ، مقیاس یا امتیاز است را انتخاب کنید. برای آشنایی با روش های مختلف ارزشیابی، نوشته روش های ارزشیابی- نمره دهی در مودل را بخوانید.

محدود کردن ارزیابی به مواردی که تاریخشان در این محدوده است: می توانید، محدوده ای را تعیین کنید، تا فقط به پیام هایی که در این بازه در تالار آمده است نمره دهی کند.

سایر تظیمات نوع جمع بندی در ارزیابی تالار گفتگو
سایر تظیمات نوع جمع بندی در ارزیابی تالار گفتگو

دسته نمره: با تعریف دسته در  دفتر نمره، می توانید در این قسمت دسته مورد نظر را انتخاب کنید.

تعیین دسته نمره تالار گفتگو در LMS
تعیین دسته نمره تالار گفتگو در LMS

نمره قبولی: نمره قبولی کف نمره قابل قبول برای شاگرد است. نمره قبولی می تواند در تکمیل فعالیت یا تکمیل درس مورد استفاده قرار گیرد.

مثلا اگر نمره فعالیت تالار را 100 در نظر گرفته اید، ممکن است بخواهید50، نمره قبولی این فعالیت باشد.

اگر قصد ندارید چنین نمره ای را تعریف کنید، نمره قبولی را صفر در نظر بگیرید.

نمره دهی و ارزیابی تالار گفتگو

زمانی که ارزشیابی مشارکت افراد در تالار گفتگو را انتخاب می کنید، لازم است به تک تک نوشته های شاگردان در تالار نمره دهید. به این منظور در جعبه پیام هر یک از نوشته های شاگردان در تالار، یک باکس کشویی ارزشیابی مشاهده می شود. می توانید نمره یا مقیاس مورد نظر را از اینجا انتخاب کنید.

ارزیابی مشارکت افراد در تالار گفتگو
ارزیابی مشارکت افراد در تالار گفتگو

آنچه در این نوشته گفته شد:

در این نوشته، با یک روش ارزیابی تالار گفتگو آشنا شدید. ابتدا بخش  ارزیابی ها در پیکربندی تالار را بررسی کرده و تنظیمات مختلف آن را شناختید. انواع روش های نمره دهی را می توانید در ارزیابی مشارکت افراد در تالار گفتگو به کار بگیرید. سپس، نحوه نمره دادن به فعالیت شاگردان در تالار و نیز نوع نمایش نمره شاگردان در دفتر نمره را مشاهده نمودید.

اگر مایل هستید فعالیت های شاگردان در تالار را به صورت یک جا مشاهده و ارزیابی و نمره دهی کنید، می توانید نمره دهی کل تالار گفتگو در LMS را فعال کنید. تجربیات شما در فعال سازی و استفاده از این بخش می تواند الهام بخش سایر خوانندگان این نوشته باشد. خوشحال می شویم در ادامه، آن را با ما به اشتراک بگذارید.  

دیدگاهتان را بنویسید