واتسپ ممنوع! زمانی که آموزش در فضای مجازی در جریان است، لازم است برای نیاز ارتباطی شاگردان با یکدیگر و با مدرس راه حلی اندیدشید. به طور عادی و شاید ساده ترین راهی که این روزها به ذهن می رسد، ارسال پیام در واتسپ یا سایر پیام رسان ها باشد. برای خیلی از مدرسین اشتراک گذاری شماره تماس خود با شاگردان مطلوب نیست. یک دلیل مهم آن هم این است که سازمان دهی زمان و مکان و نحوه طرح پرسش از سوی شاگردان و پاسخ دهی به آنها در پیام رسان ها مشکل است. پیشنهاد LMS، به کار بردن انواع تالار گفتگو است.

تالار گفتگو، فضایی برای ایجاد تعامل دو سویه میان مدرس و شاگرد و نیز در میان همکلاسان است. انواع تالار گفتگو در LMS وجود دارد که هر کدام کارکرد منحصر به فردی را در اختیار شما می گذارند. در این نوشته، ضمن معرفی اجمالی انواع تالار گفتگو، با کمک تصاویر و مثال هایی، سعی شده کاربرد تالار گفتگو در هر مورد هم معرفی شود.

کاربرد تالار گفتگوی پرسش و پاسخ

کاربرد تالار گفتگو در LMS تنوع زیادی دارد. یکی از کاربردهای جالب تالار پرسش و پاسخ، استفاده از آن برای دریافت تکلیف و یا انجام یک پرسش کلاسی نمره دار است.

ویژگی اختصاصی این تالار، این است که شاگرد تا زمانی که مطلبی در یک مباحثه ننویسد، نمی تواند مطالب نوشته شده قبلی در آن مباحثه را بخواند. از این ویژگی می توانید برای دریافت تکلیف شاگردان استفاده کنید. شاگردان 30 دقیقه بعد از درج مطلب در یک مباحثه، می توانند سایر مطالب نوشته شده در تالار، شامل تکالیف شاگردان دیگر و بازخوردهایی که شما به نوشته ها (تکالیف شاگردان دیگر) داده اید را بخواند. یادگیری از همسالان یکی از راهبردهای یادگیری موثر است که مودل، با کمک تالار پرسش و پاسخ و طرق دیگری، امکانات خوبی را برای اجرایش فراهم کرده است.

تالار گفتگوی پرسش و پاسخ
تالار گفتگوی پرسش و پاسخ

کاربرد تالار گفتگوی معمولی جهت استفاده های عمومی

تالار گفتگوی معمولی یک پیشنهاد مناسب برای ایجاد فضای پرسش و پاسخ آزادانه است. شاگردان می توانند در این تالار سوال خود را با ایجاد یک مباحثه مطرح کنند. مدرس و سایر شاگردان می توانند سوال را ببینند و به آن پاسخ دهند. اگر پرسش های درسی شاگردان را به سمت تالارهای گفتگو که به این منظور در درس خود تعبیه کرده اید هدایت کنید، سوالات شاگردان به صورت دسته بندی شده در تالار جمع آوری می شود. پاسخ هایی که به آنها داده شده نیز در کنار هر سوال طرح شده موجود است. خود این تالار می تواند منبع آموزشی قوی برای یادگیری شاگردان باشد. وجود چنین تالاری می تواند از طرح پرسش های مکرر جلوگیری کند.

تالار گفتگوی عمومی در ال ام اس
تالار گفتگوی عمومی در ال ام اس

کاربرد تالار گفتگوی معمولی که به صورت وبلاگ مانند نمایش داده می شود.

این تالار، همان طور که از نامش پیداست، همان تالار گفتگوی معمولی است که می توانید نوشته ها را مشابه یک وبلاگ، پشت سر هم داشته باشید. پاسخ های داده شده به هر کدام از نوشته ها هم در لینک بحث در باره این موضوع، قابل دسترسی است.

تالار گفتگوی عمومی- وبلاگ مانند
تالار گفتگوی عمومی- وبلاگ مانند

کاربرد تالار گفتگوی تک مبحثی

زمانی که می خواهید مشارکت شاگردان را در یک موضوع خاص متمرکز کنید، می توانید از تالار تک مبحثی استفاده کنید. در تالار تک مبحثی، لازم است توضیحات مربوط به فعالیتی که انتظار دارید شاگردان در این تالار انجام دهند را در بخش توصیف تالار درج کنید.

مباحثات در یک تالار تک مبحثی، مانند تصویر زیر قابل مشاهده است.

تالار گفتگوی تک مبحثی در LMS
تالار گفتگوی تک مبحثی در LMS

کاربرد تالار گفتگوی هر نفر یک مباحثه

در انجام پروژه های پایانی درس، زمانی که بخواهیم شاگردان کار خود را به اشتراک بگذارند، تالار گفتگوی هر نفر یک مباحثه، می تواند یک ابزار کارآمد باشد. هر شاگرد، فقط امکان ایجاد یک مباحثه را دارد و احیانا با ایجاد مباحث متعدد، باعث بی نظمی تالار نمی شود. نمای عمومی تالار هر نفر یک مباحثه، مشابه تصویری است که در تالار گفتگوی عمومی دیده اید.

آنچه در این نوشته خوانده ایم:

کاربرد تالار گفتگو در LMS، با وجود انواع مختلف آن، متنوع است. در این نوشته، سعی شده با یک مثال تصویری، کاربرد هر یک از انواع تالار گفتگو معرفی شود. بی شک، به فراخور نیاز هر کلاس درس، کاربرد تالار گفتگو در LMS می تواند متنوع و خلاقانه باشد. شما چه تجربه ای در این زمینه دارید؟ تالارهای مودل را چطور استفاده می کنید؟ منتظر خواندن دیدگاه های شما خوانندگان عزیز هستیم.

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید