آیا برای تکلیف آنلاین تاریخ عدم پذیرش مشخص کنیم؟ یا تکلیف را با تاخیر هم تحویل بگیریم؟ این سوال خیلی از اساتید و دبیران محترم است. می خواهیم در این نوشته به آن پاسخ بدهیم. همین ابتدای کار فکر کنید آیا شما جزء دسته اساتیدی هستید که همیشه برای تکالیف تاریخ عدم پذیرش مشخص می کنید و اگر بگذرد کلا تکلیف را قفل می کنید؟ یا با سعه صدر بیشتر عمل می کنید و اجازه می دهید شاگردان تان تکلیفی را که وقتش تمام شده با تاخیر تحویل بدهند؟

در این فیلم آموزشی کوتاه خانم دکتر عروجی نظرشان را درباره اهمیت مشخص کردن مهلت تکلیف بیان کرده اند.  

اهمیت تعیین تاریخ عدم پذیرش در تحویل تکلیف آنلاین

تاریخ عدم پذیرش چه تاثیری دارد؟

در اغلب موارد استاد در زمان طراحی تکلیف در LMS مهلت تحویل آنرا هم در بخش تاریخ دسترسی به تکلیف مشخص می کند. بصورت نمونه می تواند دو روز فرصت بدهد تا شاگرد تکلیف آنلاین خود را ارسال کند. طبیعتا شاگرد باید در آموزش آنلاین مشابه آموزش حضوری پاسخ خود را در مهلت تحویل مشخص شده ارسال کند. اگر او تکلیف آنلاین خود را به موقع ارسال کند سیستم با رنگ سبز به او نشان می دهد و اعلام می کند که او چند ساعت و دقیقه زودتر از مهلت تحویل آنرا فرستاده است. اما اگر تکلیف بعد از مهلت تحویل ارسال شود سیستم کماکان تکلیف را تحویل می گیرد ولی با رنگ قرمز گزارش می دهد که چه میزان تاخیر داشته است. 

اگر استاد تاریخ عدم پذیرش را تعیین کرده باشد (یعنی تیک آن خورده باشد و زمانش هم مشخص باشد) آن وقت سامانه تکلیف هایی که با تاخیر ارسال می شوند را تا رسیدن به آن تاریخ قبول می کند ولی بعد از آن تکلیف را می بندد و به نوعی مهلت تکلیف رسما پایان می پذیرد و شاگرد قادر به ویرایش یا ارسال تکلیف نخواهد بود. 

💡 وقتی برای یک تکلیف آنلاین تاریخ عدم پذیرش مشخص می کنید سامانه تکالیف تاخیر دار را تا رسیدن به آن تاریخ و ساعت قبول می کند و بعد از آن تکلیف بسته می شود و دکمه ارسال پاسخ وجود ندارد.

تاریخ عدم پذیرش کجاست؟

تاریخ عدم پذیرش تکلیف در همان بخش دسترسی پیکربندی تکلیف در LMS است. در واقع در زمان طراحی تکلیف می توانید آنرا مشخص کنید. یا اگر تکلیفی را طراحی کرده بودید باز هم می توانید با ویرایش تکلیف، این تاریخ را مشخص کنید. در هر صورت لازم است در پیکربندی تکلیف به بخش دسترسی بروید و مشابه شکل زیر تاریخ عدم پذیرش را در آخرین خط تیک بزنید تا مهلت تکلیف فعال شود. چون به صورت پیش فرض این تاریخ غیرفعال است و عملا شما با زدن تیک قادر به ویرایش تاریخ خواهید بود. تیک را بزنید و تاریخ را در مقابلش بنویسید. به این ترتیب مهلت تکلیف مشخص می شود و سیستم در زمان مشخص شده تکلیف را می بندد و شاگرد قادر به ارسال تکلیف نخواهد بود. 

بخش دسترسی در پیکربندی تکلیف و تیکتاریخ عدم پذیرش در خط آخر
بخش دسترسی در پیکربندی تکلیف و تیکتاریخ عدم پذیرش در خط آخر

بهتر است ضرب الاجل تکلیف چقدر باشد؟

توصیه سامان آکادمی این است که صرفا چند ساعت برای تاخیردارها مهلت بدهید. یعنی ضرب الاجل تکلیف را دو یا سه ساعت بعد از مهلت تکلیف بگذارید. به این منظور مشابه شکل زیر تاریخ عدم پذیرش همان تاریخ مهلت تحویل باشد فقط ساعتش دو سه ساعت دیرتر باشد. این صرفا یک توصیه است و این شما هستید که در عمل شرایط را می سنجید و چه بسا آنرا کمتر یا بیشتر می کنید. به صورت نمونه برخی اساتید این زمان را به صفر می رسانند و تاریخ و ساعت عدم پذیرش را دقیقا مشابه مهلت تحویل می نویسند که در سیستم دانشگاهی بسیار توصیه می شود. در مورد مدارس شاید بهتر باشد همان دو سه ساعت را در نظر بگیرید. 

تنظیم تاریخ عدم پذیرش روی دو ساعت دیرتر از مهلت تحویل
تنظیم تاریخ عدم پذیرش روی دو ساعت دیرتر از مهلت تحویل

مشخص کردن تاریخ عدم پذیرش چه فایده ای دارد؟

برای شاگردان اینکه وقت تکلیف آنلاین سر یک ساعتی تمام می شود شاید در نگاه اول دلهره آور به نظر برسد ولی به تجربه مشاهده شده است که در آموزش آنلاین این مشخص بودنها خبر خوبی است. اینکه وقت تکلیف آنلاین سر یک ساعتی تمام می شود یعنی شاگرد می داند که لازم است تکلیف را تا یک ساعت مشخصی بفرستد و دو ساعتی هم وقت اضافه دارد. اگر در مهلت تحویل فرستاد که با رنگ سبز و اگر دیرتر فرستاد با رنگ قرمز می بیند. اما اگر ضرب الاجل تکلیف بگذرد تکلیف بسته می شود و عملا شاگرد هم می داند که پرونده این تکلیف آنلاین بسته شده است. بدین ترتیب عملا ذهن شاگرد از تکلیف دیروز آزاد می شود و توان و انرژی خود را معطوف فعالیتهای امروز می کند تا آنها را به موقع ارسال نماید.

ممکن است تنظیم تاریخ عدم پذیرش، دانشجویان یا دانش آموزان را در ابتدا به سختی بیندازد یا حتی در سنین کمتر ممکن است باعث استرس مضاعف در ایشان و خانواده هایشان شود ولی در نهایت به نفع آنهاست. همانطور که شما استاد یا دبیر محترم در کلاسهای حضوری هر تکلیفی را در زمان مشخص تحویل می گرفتید می توانید در تکلیف آنلاین هم همین رویه را داشته باشید. 

به جهت افزایش کارایی این روش توصیه می شود در شروع کار سامانه LMS قدری به شاگردان خود فرصت بدهید تا آنها به کار با سامانه مسلط شوند. بعد از گذشت دو سه هفته فرصت خوبی است تا در هنگام طراحی تکلیف با تنظیم ضرب الاجل تکلیف کم کم شاگردان خود را عادت بدهید تا تکلیف آنلاین خود را به موقع ارسال نمایند. 

آنچه در این نوشته خوانده ایم

تعیین ضرب الاجل تکلیف برای شاگردان موهبت است. اگر دلسوز شاگردان خود هستید آنها را عادت بدهید تا در آموزش آنلاین هم مانند آموزش حضوری نظم داشته باشند و تکالیف خود را سروقت تحویل بدهند. نگران نباشید. آنها شاید یکی دو جا ضرر کنند و تکلیف را از دست بدهند اما در درازمدت دستاورهای قابل توجه تری بدست می آورند.

تنظیمات زمان دسترسی به تکلیف در این نوشته به پایان می رسد. در ادامه می توانید با تعیین  روش های تحویل تکلیف، متن یا انواع فایل ها، تنظیمات نمره ها در تکلیف و آشنایی با نحوه نمره دهی تکلیف شاگرد به همراه ثبت بازخورد متنی یا صوتی استفاده های حرفه ای تری از ماژول تکلیف بکنید.

خوشحال می شویم اگر فیلم آموزشی را مشاهده نمودید و مطالب را خواندید در کامنتها به ما بگویید شما برای تحویل گرفتن تکالیف سیاست تان چیست؟ آیا با نظر ما موافق هستید؟

دیدگاهتان را بنویسید